20 octombrie 2024 – data la care cetățenii Republicii Moldova sunt chemați să se pronunțe dacă vor ca viitorul țării lor să fie alături de democrațiile europene. Evenimentul, unul cu adevărat determinant în istoria zbuciumată a fostei Basarabii, este prezentat românilor de pe ambele maluri ale Prutului într-o campanie Digi 24, intitulată „Moldova, pe drumul european”.
„Moldova, un gust deosebit” – este sloganul cu care se promovează fructele produse peste Prut. Pământul roditor, investițiile în tehnologie modernă și soiurile noi au transformat fructele de aici în preferatele consumatorilor din toată lumea. Piața UE are prioritate, iar basarabenii au înțeles rapid cât de mare este concurența și fac totul ca la carte. Fermierii din Republica Moldova se dezvoltă cu banii lor în mare parte, dar și-ar dori acces permanent la banii europeni. Referendumul pentru schimbarea Constituției, din 20 octombrie, le poate oferi această șansă.
„Un șir de embargouri impuse de Federația Rusă ne-a orientat pe piața Uniunii Europene”
„Am avut un șir de embargouri impuse de Federația Rusă și aceasta ne-a orientat pe piața Uniunii Europene și alte țări îndepărtate, unde trebuie să intrăm în competiție cu marii producători de fructe din lume, cum ar fi Italia, Franța, Polonia, Olanda, Spania. Și aici, sarcina noastră a producătorilor a fost ca să se reorienteze și să facă acele investiții în a înființa livezi cu soiurile după placul acestor consumatori, adică ne-am orientat la preferințele consumatorilor de pe aceste piețe.
Plus la aceasta o trebuit să ne aranjăm și infrastructura de post-recoltare, pentru că aceste fructe trebuie, după recoltare, să fie ambalate, sortate și prezentate cum ne cer acești consumatori”, prezintă situația Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct.
„Partenerii noștri, pe care îi descoperim în Uniunea Europeană, găsesc niște bijuterii ascunse în Republica Moldova”
„Fructele care sunt produse în Moldova, mă refer aici, la Moldova din partea dreaptă a Prutului și în Moldova din partea stângă, au același gust, un gust autentic pe care îl formează anume locul nostru, unde noi suntem amplasați. Pământurile sunt foarte bogate, avem o climă care permite ca fructele să-și ia o culoare, o aromă și un gust pe care nu-l uită consumatorul.
Noi avem așa lucruri că partenerii noștri, pe care îi descoperim în Uniunea Europeană, găsesc niște bijuterii ascunse în Republica Moldova. Dacă au gustat o dată cireșele moldovenești, ei rămân plăcut surprinși de dulceață și de aromă și de prospețimea pe care o oferă cireșele Moldovei. Dacă gustă merele în aceeași măsură, sau strugurii noștri, adică fructele moldovenești au o autenticitate și ele se deosebesc comparativ cu aceleași fructe care sunt produse în alte țări”, continuă Iurie Fală.
Uniunea Europeană a ales deja fructele moldovenești, acum este rândul Moldovei să aleagă drumul drept spre Europa
Uniunea Europeană a ales deja fructele moldovenești, acum este rândul Moldovei să aleagă drumul drept spre Europa. La referendumul din 20 octombrie, basarabenii au șansa istorică să intre ireversibil pe traseul unui viitor stabil
„Noi, în cadrul asociației, considerăm că este calea unde putem avea acces la investiții, la ajutor pentru a dezvolta ramura și sigur că la o piață de desfacere din mai mult de 500 de milioane de consumatori care au îndrăgit fructele Republicii Moldova. Piața Federației Ruse și alte țări din zona respectivă euroasiatică au fost de 70 de ani, până nu de mult, o piață de desfacere. Dar în ultimii zece ani a devenit o piață destul de instabilă și cu multe, să spunem așa, riscuri comerciale care prezintă pentru producătorii de fructe… noi vrem să fie o piață stabilă”, conchide Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct .